TZA ma trzy komponenty:
- Trening umiejętności i zachowań prospołecznych
- Trening kontroli złości
- Trening zasad etycznych, czyli wartościowanie moralne
Trening prowadzony jest w małych grupkach ( 6-8 osób), stosowane są na nim 4 strategie nauczania (jeśli chodzi o trenowanie umiejętności i zachowań prospołecznych):
- modelowanie
- gra w rolę
- informacja zwrotna
- trening uogólniający
Ćwiczenia odbywają się w sześciu kategoriach:
- podstawowe umiejętności społeczne (np. rozpoczynanie rozmowy, przedstawianie się)
- zaawansowane umiejętności społeczne (np. proszenie o pomoc, przepraszanie)
- kontrola emocji (np. wyrażanie uczuć, kontrola lęku)
- alternatywy agresji (np. negocjowanie, pomoc innym)
- kontrola stresu (np. postępowanie w przypadkach odrzucenia, oskarżenia)
- umiejętność planowania (np. stawianie celów, wybór priorytetów)
Wszystkie te ćwiczenia mają pomóc w radzeniu sobie z agresją . Poprzez uczestnictwo w treningu dzieci powinny wypracować postawy prospołeczne, nauczyć się panowania i kontroli nad złością.
Podczas pracy z grupą wykorzystywane będą elementy metody TZA i elastycznie dostosowywane do zapotrzebowań uczestników grupy.
Prowadzący: mgr Ewelina Owanek, mgr Monika Wanatowicz