Superwizja jest metodą kształcenia i nadzoru nad pracą.
- ZAŁOŻENIA I CELE:
 
W związku z narastającą liczbą i złożonością problemów wychowawczych wśród dzieci i młodzieży zachodzi konieczność poszukiwania nowych rozwiązań – metod pracy wychowawczej i doskonalenia własnego warsztatu pracy. Ważne jest, by z jednej strony skutecznie pomagać swoim uczniom w rozwiązywaniu ich problemów, a z drugiej zadbać o siebie poprzez ograniczanie czynników sprzyjających powstaniu syndromu wypalenia zawodowego.
- Celem superwizji jest :
 - podniesie jakości świadczonych usług
 - pomoc w doborze najlepszych narzędzi do zrealizowania celów
 - podnoszenie umiejętności zawodowych pracowników i zapewnienie im wsparcia
 - konstruktywne odreagowanie stresu pracowników, związanego z wykonywaną pracą
 
PROPOZYCJA SUPERWIZJI SKIEROWANA JEST do psychologów, pedagogów szkolnych, nauczycieli, wychowawców
OBSZARY SUPERWIZJI:
- relacje wychowawców z dziećmi
 - relacje z rodzicami
 - relacje w zespole
 
TREŚĆ SUPERWIZJI:
- Analiza doświadczeń/trudności wychowawcy w relacji z wychowankiem/rodzicem
 - Analiza problemów wychowanka/rodzica
 - Analiza współpracy w zespole
 
FORMY REALIZACJI:
- spotkania odbywają się systematycznie (np. raz lub dwa w miesiącu),
 - w małych grupach ( max 8-10 osób)
 - w formach adekwatnych do potrzeb zespołu (zespołowa, indywidualna)
 - na terenie poradni, w miejscu zapewniającym dyskrecję i minimalizującym możliwość pojawienia się zakłóceń
 
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z SUPERWIZJI:
Superwizja umożliwia pracownikom:
- analizę własnych emocji i działań wobec uczniów
 - wsparcie w sytuacji pojawienia się dylematów etycznych
 - nabywanie umiejętności pracy zespołowej, otwartości na inne osoby
 - dochodzenie do nowych rozwiązań poprzez obserwacje doświadczeń innych osób
 - kreatywność w pracy zespołowej
 
.Dodatkowe korzyści płynące z dobrej superwizji:
- zwiększa ona świadomość pracownika w kwestii tego co dzieje się z nim w jego relacji z wychowankami i współpracownikami
 - zapewnia wsparcie emocjonalne i merytoryczne
 - uczy okazywać prawdziwe emocje w taki sposób, by były one bodźcem do pozytywnych zmian
 - wdraża do otwartości, przyjmowania informacji zwrotnych i gotowości do podjęcia specjalnych wysiłków, w celu „uzdrowienia” obszarów, które są problemowe
 - pozwala na przedyskutowanie problemów zawodowych z kompetentną osobą
 - umożliwia udzielenie i otrzymanie krytycznych informacji zwrotnych w bezpiecznych warunkach
 
- intensyfikuje rozwój osobisty i zawodowy i zwiększa identyfikację pracownika z placówką (jej celami, zadaniami, procedurami postępowania)
 - buduje świadomość własnych kompetencji wychowawców
 
REALIZATOR: Barbara Szmyd – psycholog PPP w Stalowej Woli
