Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Stalowej Woli wzbogaciła swoja ofertę o badanie słuchu obwodowego oraz moduł diagnozy centralnego przetwarzania słuchowego za pomocą Screeningowego Audiometru Tonalnego rozszerzając proces diagnostyczny dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce oraz dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju mowy.
Celem badania słuchu za pomocą SAT jest wczesne wykrycie zaburzeń i dysharmonii, a także w razie konieczności podjęcie dokładnej, specjalistycznej diagnostyki oraz działań o charakterze rehabilitacyjnym i terapeutycznym.
Diagnoza z wykorzystaniem systemu SAT obejmuje :
- Badanie słuchu obwodowego – podczas badania diagnosta przeprowadza badanie audiometryczne. W czasie badania używane są sygnały testowe (tony proste) o częstotliwościach 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 750 Hz, 1000 Hz, 1500 Hz, 2000 Hz, 3000 Hz, 4000 Hz, 6000 Hz, 8000 Hz. Dziecko ma założone na głowę słuchawki i sygnalizuje, czy słyszy określone dźwięki.
- Badanie centralnego przetwarzania słuchowego DPST – Test sekwencji długości tonów – polega na określeniu długości trwania poszczególnych sygnałów testowych. Na jego podstawie diagnosta określa zdolność różnicowania dźwięków pod względem czasu ich trwania. Dodatkowo określa też stan krótkotrwałej pamięci słuchowej.
- PPST – Test sekwencji wysokości tonów – polega na określeniu względnej wysokości tonów w zaprezentowanej sekwencji tonów.
W naszej poradni uprawnienia do posługiwania się systemem diagnostycznym SAT posiada pani Iwona Borkowska (neurologopeda), która ukończyła szkolenie instruktażowo-certyfikacyjne prowadzone na licencji Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku.
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders) – definiowane są jako trudności pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych.
Objawy możliwych trudności w zaburzeniu przetwarzaniu informacji słuchowej :
- problem ze skupieniem uwagi i zapamiętywaniem informacji prezentowanych ustnie,
- problemy z wykonywaniem wielostopniowych poleceń,
- słabo rozwiniętą umiejętność słuchania,
- wydłużony czas na przetworzenie informacji,
- niskie osiągnięcia w nauce,
- problemy z zachowaniem,
- trudności językowe,
- kłopoty w nauce języków obcych,
- trudności w czytaniu i rozumieniu ortografii.
Diagnozę słuchu w poradni przeprowadzamy na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia oraz w trakcie diagnozy za zgodą rodziców.