Drodzy rodzice informujemy, że w roku szkolnym 2017/2018 na terenie poradni prowadzimy Terapię Integracji Sensorycznej.
Integracja sensoryczna – to proces przyjmowania informacji o otaczającym nas świecie za pomocą wszystkich zmysłów oraz z wnętrza ciała. Dzięki zintegrowaniu i organizowaniu zmysłów wzroku, dotyku, ruchu, czucia mięśniowego, słuchu, smaku i węchu jesteśmy w stanie współdziałać swobodnie i efektywnie podczas pracy i zabawy oraz dbać o samych siebie i innych.
Zajęcia mają charakter zabawy naukowej, w trakcie której poprzez dostarczanie kontrolowanej ilości wrażeń dotykowych, przedsionkowych i proprioceptywnych dochodzi do kompensacji zaburzonych funkcji zmysłowych. Terapia odbywa się w specjalnie przygotowanym i wyposażonym w odpowiednie sprzęty ( huśtawki, hamaki terapeutyczne, wałki terapeutyczne, deskorolki terapeutyczne, równoważnie, trampoliny itd.) gabinecie. W czasie zajęć nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności, ale wzmacnia się procesy nerwowe leżące u ich podstaw. Terapia integracji sensorycznej wspiera emocjonalne samopoczucie dziecka, pozwala opanować umiejętność wchodzenia w interakcje społeczne, a także umożliwia nabywanie umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania tego, co potrzebuje. Osiągamy to poprzez pozytywną atmosferę na zajęciach, powstanie więzi emocjonalnej między dzieckiem a terapeutą, odpowiedni dobór zadań na miarę możliwości dziecka, wydłużenia ich trwania oraz stopniowego włączania dziecka do coraz bardziej skomplikowanych form aktywności wymagających własnej inicjatywy i kreatywności.
Ważniejsze wskazania do terapii:
- nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności
- obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe
- problemy z koordynacją
- trudności z koncentracją, impulsywność
- opóźnienia w rozwoju mowy lub zdolności językowych
- opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka)
- problemy z nauką
- niskie poczucie własnej wartości
- kłopoty z dobrą organizacją
- kłopoty z zachowaniem
Ważne!!!
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą być podłożem wielu trudności i problemów zakłócających prawidłowy rozwój dziecka, jego procesy uczenia się oraz mogą powodować problemy w jego zachowaniu, ale nie wszystkie dzieci, które mają problemy rozwojowe, w nauce i zachowaniu mają dysfunkcję integracji sensorycznej.
Zajęcia integracji sensorycznej prowadzą:
mgr Magdalena Bernyś- pedogog , terapeuta SI
mgr Magdalena Belcarz – logopeda, terapeuta SI
Dodatkowe informacje można uzyskać w sekretariacie poradni.
Bibliografia;
- Przyrowski Z. 2001. Podstawy diagnozy i terapii integracji sensorycznej. W: Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej .( Szmigel Cz.red.)AWF. Kraków.
- Przyrowski Z. 2015. Obserwacja Kliniczna – podręcznik. Empis. Warszawa.