Statut Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Stalowej Woli:
Za podstawę prawną niniejszego statutu przyjęto : ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.) ustawę z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Rozporządzenie MENiS z dn. 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej (Dz. U. Nr 223 poz.1869 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 poz. 199), zwane dalej „rozporządzeniem” Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 Nr 173, poz. 1072).
1. Postanowienia ogólne
- Publiczna poradnia psychologiczno – pedagogiczna w Stalowej Woli nosi nazwę :
„Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Stalowej Woli”
- Siedziba poradni mieści się w Stalowej Woli przy ul. Hutniczej 12.
- Terenem działania poradni jest Powiat Stalowowolski.
- Organem prowadzącym poradnię jest Powiat Stalowowolski.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podkarpacki Kurator Oświaty w Rzeszowie.
2 Cele i zadania poradni
- Celem działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Stalowej Woli zwanej dalej „poradnią” jest udzielanie dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Do zadań poradni należy:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
- Poradnia realizuje zadania poprzez diagnozowanie dzieci i młodzieży w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
-
- wydanie opinii; poradnia wydaje opinie w sprawach określonych przepisami prawa a także w innych sprawach niż określone w przepisach, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży. Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie. Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni;
- wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
- objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
-
- W poradni jest organizowany i działa zespół orzekający, który wydaje orzeczenia, oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Realizowane przez poradnię zadania polegają w szczególności na:
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom, która polega w na:
- prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
- udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych;
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom, która polega w na:
- pomoc, jest udzielana w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
- terapii rodziny;
- grup wsparcia;
- prowadzenia mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- warsztatów;
- porad i konsultacji;
- wykładów i prelekcji;
- działalności informacyjno-szkoleniowej;
3) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
- b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
4) współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
5) współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
6) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
7) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
8) prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
9) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
- Zadania, są realizowane w formie:
- a) porad i konsultacji;
- b) udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów;
- c) udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
- d) warsztatów;
- e) grup wsparcia;
- f) wykładów i prelekcji;
- g) prowadzenia mediacji;
- h) interwencji kryzysowej;
- i) działalności informacyjno-szkoleniowej.
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Poradnia realizuje zadania współdziałając także z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- Organizacja i zakres współdziałania, o którym mowa w ust. 8 ustalana jest przez dyrektora poradni:
- a) stosownie do stanu zatrudnienia,
- b) zgodnie z posiadanymi przez pracowników kompetencjami i przydzielonymi zadaniami,
- c) zgodnie z organizacją pracy poradni zaopiniowaną przez radę pedagogiczną.
- 3
Organy poradni
- Organami poradni są:
- a) dyrektor poradni – działający w ramach uprawnień i zadań określonych przepisami prawa;
- b) rada pedagogiczna – działająca w ramach określonych przepisami prawa oświatowego oraz zgodnie z regulaminem ustalonym odrębną uchwałą rady pedagogicznej.
- Dyrektor poradni:
- a) kieruje działalnością poradni oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
b)sprawuje nadzór pedagogiczny we współpracy z wicedyrektorem, zgodnie z art. 33 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
c)realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
d)dysponuje środkami określanymi w planie finansowym poradni, zaopiniowanymi przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie:
e)organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę poradni;
f)wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych:
g)współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych;
h)dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami; dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
– zatrudnienia i zwolnienia nauczycieli oraz innych pracowników poradni;
– przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom poradni;
– występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników poradni.
- Dyrektor poradni w wykonywaniu swoich działań współpracuje z radą pedagogiczną;
- a) dyrektor poradni jest przewodniczącym rady pedagogicznej;
- b) dyrektor poradni wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- a) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki;
- b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce;
- c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki;
- d) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- a) organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
- b) projekt planu finansowego placówki;
- c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- d) propozycje dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu i uchwala statut poradni.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w poradni. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
- Dyrektor poradni i rada pedagogiczna współpracują przestrzegając swoich kompetencji ustalonych przepisami prawa oświatowego oraz regulaminu rady pedagogicznej.
10.Dyrektor poradni i Rada Pedagogiczna podejmują działania na rzecz rozwiązywania sporów powstałych między tymi dwoma organami :
- a) mediacje lub negocjacje prowadzone w oparciu o rzeczowe argumenty na posiedzeniu lub kolejnych posiedzeniach rady pedagogicznej, zwoływanych w celu rozwiązania sporu i prowadzonych pod przewodnictwem dyrektora poradni;
- b) w przypadku niemożności znalezienia rozwiązania sporu organy poradni powołują mediatora celem podjęcia próby rozwiązania sporu. Mediatorem zostaje osoba spoza poradni, bezstronna, zaakceptowana (obdarzona zaufaniem) przez oba organy, dysponująca niezbędnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu sporu;
- c) w przypadku niemożności rozwiązania sporu przy pomocy mediatora organy poradni zwracają się o rozstrzygniecie sporu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w zależności od przedmiotu sporu.
- 4
Pracownicy poradni
- Poradnią kieruje dyrektor.
- W poradni jest utworzone stanowisko wicedyrektora.
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy:
a)specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych;
b)lekarzy i innych specjalistów, jeśli zachodzi taka potrzeba;
c)pracowników administracji i obsługi.
- Oznacza się następujące stanowiska pracy pracowników administracji:
PPPI – księgowość
PPPII – kadry
PPPIII – sekretariat
- Zdania pracowników administracji i obsługi określa dyrektor poradni.
- Zakres zadań pracowników pedagogicznych poradni:
– Zakres zadań psychologa:
a) diagnoza psychologiczna poziomu rozwoju dziecka/ucznia, ustalenie zalecanych form pomocy;
b) indywidualna pomoc psychologiczna udzielana dzieciom, młodzieży, rodzicom;
c) zajęcia grupowe (psychoedukacyjne, profilaktyczne, terapeutyczne) – z dziećmi, młodzieżą oraz rodzicami;
d) psychoprofilaktyka, profilaktyka uzależnień i edukacja w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, tym profilaktyka uzależnień cywilizacyjnych i AIDS oraz innych problemów dzieci i młodzieży;
e) wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół, placówek w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne i rozwiązujących trudności i problemy wychowawcze:
f) współpraca w udzielaniu i organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym dla uczniów i wychowanków; pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron ucznia. Pomoc w diagnozowaniu i rozwijaniu możliwości dziecka zdolnego;
h) we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
i) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki;
j) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
k) udział w pracach zespołów orzekających;
l) współpraca ze środowiskiem w formach określonych w statucie;
ł) współpraca ze specjalistami na terenie poradni w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dzieciom i młodzieży;
m) udział w pracy zespołów orzekających;
n) systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie warsztatu pracy;
o) prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
p) sprawowanie opieki nad studentami odbywającymi praktyki studenckie;
r) inne zadania, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i potrzebami środowiska.
– Zakres zadań pedagoga: a) diagnoza pedagogiczna i ustalanie zalecanych form pomocy dzieciom i młodzieży, b) indywidualne i grupowe zajęcia z terapii pedagogicznej dla dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi , z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin; c) prowadzenia zajęć wspomagających rozwój dzieci i młodzieży, w tym szczególnie uzdolnionych, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z chorobami przewlekłymi lub innymi potrzebami edukacyjnymi wymagającymi pomocy pedagogicznej; d) psychoprofilaktyka, profilaktyka uzależnień i edukacja w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, tym profilaktyka uzależnień cywilizacyjnych i AIDS oraz innych problemów dzieci i młodzieży; e) udzielanie porad rodzicom; f) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia; g) pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron ucznia. Pomoc w diagnozowaniu i rozwijaniu możliwości dziecka zdolnego; h)we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcie merytoryczne dla nauczycieli , wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach; i) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki; j) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny; k) udział w pracach zespołów orzekających; l) współpraca ze środowiskiem w formach określonych w statucie; ł)współpraca ze specjalistami na terenie poradni w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dzieciom i młodzieży; m)udział w pracy zespołów orzekających; n)systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie warsztatu pracy; o)prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami; p)sprawowanie opieki nad studentami odbywającymi praktyki studenckie; r)inne zadania, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i potrzebami środowiska.
– Zakres zadań logopedy: a) diagnoza logopedyczna i ustalanie zalecanych form pomocy; b) diagnoza rozwoju psychoruchowego z uwzględnieniem początkowych stadiów rozwoju mowy dzieci do 3-go roku życia i ustalanie zalecanych form pomocy; c)terapia logopedyczna na terenie poradni, w szczególnych sytuacjach – w środowisku domowym dziecka; d)udzielanie porad rodzicom; e)podejmowanie działań profilaktycznych w środowisku: w tym badania przesiewowe, poradnictwo dla rodziców, nauczycieli; f)wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie kształcenia komunikacji językowej; g)wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, h)współpraca ze specjalistami na terenie poradni w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dzieciom i młodzieży; i)we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i pl: j)udział w pracach zespołów orzekających; k)współpraca ze środowiskiem w formach określonych w statucie; l)systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie warsztatu pracy; ł)prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami; m)sprawowanie opieki nad studentami odbywającymi praktyki studenckie; n)inne zadania, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i potrzebami środowiska.
– Zakres zadań doradcy zawodowego : a)diagnozowanie zasobów i predyspozycji zawodowych uczniów; b)systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; c)gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych dla różnych poziomów kształcenia; d)wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym, alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, programów edukacyjnych Unii Europejskiej; e)udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom; f)prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej; g)wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego; h)współpraca ze szkołami w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnych systemów doradztwa zawodowego, realizacja działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki; i)współpraca ze środowiskiem w formach określonych w statucie; j)wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki; k)wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny; l)współpraca ze specjalistami na terenie poradni w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dzieciom i młodzieży; ł)udział w pracy zespołów orzekających; m)systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie warsztatu pracy; n)prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami; o)sprawowanie opieki nad studentami odbywającymi praktyki studenckie; p) inne zadania, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i potrzebami środowiska.
– Zakres zadań lekarza: a) konsultacje przedkładanej w poradni dokumentacji medycznej; b) udział w pracy zespołów orzekających.
– Zakres zdań innych specjalistów : a) zakres zadań innych specjalistów określa dyrektor stosownie do posiadanych przez nich kwalifikacji i istniejącej potrzeby udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradniach także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez poradnię.
- 5
Organizacja pracy poradni
- Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół lub placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
- W przypadku dzieci i młodzieży oraz rodziców dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- Na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnie, poradnia może udzielać pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom i rodzicom dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki.
- Poradnia działa w ciągu całego roku szkolnego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Ilość dni tygodnia, w których czynna jest poradnia ustalana jest corocznie przy okazji ustalania tygodniowego rozkładu zajęć na dany rok szkolny.
- Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor za zgoda organu prowadzącego
- W uzasadnionych przypadkach, określonych w Karcie Nauczyciela, niektórym pracownikom pedagogicznym dyrektor poradni może ustalić czterodniowy tydzień pracy.
- W ramach poradni możliwe jest tworzenie zespołów realizujących jednorodne działania, są to zespoły pedagogów, psychologów, logopedów. Mogą być one tworzone w celu doskonalenia zawodowego w danej grupie lub do podejmowania wspólnych działań edukacyjnych, np. tworzenia programów. W powyższych celach mogą być też tworzone zespoły złożone z różnych specjalistów.
- Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni.
- Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię.
- Arkusz organizacyjny poradni zawiera w szczególności:
a)liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
b)ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący;
c)zadania do realizacji na dany rok szkolny przez pracowników pedagogicznych.
- 6
Postanowienia końcowe
- Dyrektor poradni może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o utworzenie filii.
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej poradni określają odrębne przepisy.
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- a) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
- b) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer określony w pkt a), numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania;
- c) dokumentację, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty.
- Dokumentacja prowadzona przez pracownika pedagogicznego podlega nadzorowi ze strony dyrektora poradni. 5. Pracownik ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzoną przez siebie dokumentację.
- Sposób prowadzenie dokumentacji określają odrębne przepisy.
- Poradnia umożliwia organizowanie przez szkoły wyższe praktyk studenckich i współpracuje w organizowaniu tych praktyk.
9.Poradnia używa podłużnej pieczęci o treści:
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
w Stalowej Woli ul. Hutnicza 12, tel. 15 842 18 31
NIP 865-11-70-322, REGON 000902642