Superwizja jest metodą kształcenia i nadzoru nad pracą.
- ZAŁOŻENIA I CELE:
W związku z narastającą liczbą i złożonością problemów wychowawczych wśród dzieci i młodzieży zachodzi konieczność poszukiwania nowych rozwiązań – metod pracy wychowawczej i doskonalenia własnego warsztatu pracy. Ważne jest, by z jednej strony skutecznie pomagać swoim uczniom w rozwiązywaniu ich problemów, a z drugiej zadbać o siebie poprzez ograniczanie czynników sprzyjających powstaniu syndromu wypalenia zawodowego.
- Celem superwizji jest :
- podniesie jakości świadczonych usług
- pomoc w doborze najlepszych narzędzi do zrealizowania celów
- podnoszenie umiejętności zawodowych pracowników i zapewnienie im wsparcia
- konstruktywne odreagowanie stresu pracowników, związanego z wykonywaną pracą
PROPOZYCJA SUPERWIZJI SKIEROWANA JEST do psychologów, pedagogów szkolnych, nauczycieli, wychowawców
OBSZARY SUPERWIZJI:
- relacje wychowawców z dziećmi
- relacje z rodzicami
- relacje w zespole
TREŚĆ SUPERWIZJI:
- Analiza doświadczeń/trudności wychowawcy w relacji z wychowankiem/rodzicem
- Analiza problemów wychowanka/rodzica
- Analiza współpracy w zespole
FORMY REALIZACJI:
- spotkania odbywają się systematycznie (np. raz lub dwa w miesiącu),
- w małych grupach ( max 8-10 osób)
- w formach adekwatnych do potrzeb zespołu (zespołowa, indywidualna)
- na terenie poradni, w miejscu zapewniającym dyskrecję i minimalizującym możliwość pojawienia się zakłóceń
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z SUPERWIZJI:
Superwizja umożliwia pracownikom:
- analizę własnych emocji i działań wobec uczniów
- wsparcie w sytuacji pojawienia się dylematów etycznych
- nabywanie umiejętności pracy zespołowej, otwartości na inne osoby
- dochodzenie do nowych rozwiązań poprzez obserwacje doświadczeń innych osób
- kreatywność w pracy zespołowej
.Dodatkowe korzyści płynące z dobrej superwizji:
- zwiększa ona świadomość pracownika w kwestii tego co dzieje się z nim w jego relacji z wychowankami i współpracownikami
- zapewnia wsparcie emocjonalne i merytoryczne
- uczy okazywać prawdziwe emocje w taki sposób, by były one bodźcem do pozytywnych zmian
- wdraża do otwartości, przyjmowania informacji zwrotnych i gotowości do podjęcia specjalnych wysiłków, w celu „uzdrowienia” obszarów, które są problemowe
- pozwala na przedyskutowanie problemów zawodowych z kompetentną osobą
- umożliwia udzielenie i otrzymanie krytycznych informacji zwrotnych w bezpiecznych warunkach
- intensyfikuje rozwój osobisty i zawodowy i zwiększa identyfikację pracownika z placówką (jej celami, zadaniami, procedurami postępowania)
- buduje świadomość własnych kompetencji wychowawców
REALIZATOR: Barbara Szmyd – psycholog PPP w Stalowej Woli