INTEGRACJA SENSORYCZNA (SI)
to proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów (dotyk, układ przedsionkowy odbierający ruch, czucie ciała, czyli priopriocepcja, węch, wzrok, słuch, smak), następnie organizuje i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu. Innymi słowy jest to reakcja adaptacyjna służąca do wykonania określonej czynności, przyjęcia odpowiedniej pozycji ciała, itp.
TERAPIA PROWADZONA JEST POPRZEZ RUCH W FORMIE ZABAWY
Podczas zajęć angażowane są wszystkie zmysły, a w szczególności zmysł równowagi (układ przedsionkowy) i dotyku oraz wzroku i słuchu. Do stymulacji zmysłu równowagi używa się specjalistycznego sprzętu. Są to huśtawki, hamaki, podwieszane koniki, deskorolki, trampoliny, równoważnie itp. Ćwiczenia te mają prowadzić do prawidłowej organizacji pracy układu nerwowego na poziomie analizy i syntezy dostarczanych bodźców zmysłowych.
JAKIM DZIECIOM TERAPIA SI (TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ) MOŻE POMÓC?
Terapia SI przeznaczona jest dla dzieci z trudnościami rozwojowymi w tym: trudnościami szkolnymi, zaburzeniami mowy, nadpobudliwością psychoruchową, lękliwością i spowolnieniem, z nieprawidłowym napięciem mięśniowym, zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji słuchowej, trudnościami z utrzymaniem równowagi, planowaniem ruchu, także dzieci z opóźnionym lub wolniejszym rozwojem fizycznym i umysłowym.
Lista objawów stanowiących wskazanie do przeprowadzenia badania Integracji Sensorycznej:
- ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem,
- ma trudności w przepisywaniu i przerysowywaniu z tablicy,
- myli stronę prawą i lewą,
- często upada, potyka się, traci równowagę,
- ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się,
- ma problemy w samodzielnym myciu się, korzystaniu z toalety,
- nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
- uwielbia szybki ruch, lubi kręcić się na obrotowym krześle,
- ma skoliozę, lub nieprawidłową postawę,
- wygląda na rozluźnione, wiotkie,
- ruchy dziecka są niezgrabne – zbyt zamaszyste, kanciaste,
- dziecko sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
- trudno się koncentruje, łatwo rozprasza,
- jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
- nawet drobne urazy wywołują gwałtowną reakcję,
- z trudem nabywa nowe umiejętności,
- nie ma dominującej ręki i żadna nie jest dostatecznie sprawna,
- długo uczy się nowych aktywności fizycznych (pływanie, jazda na rowerze),
- nie lubi karuzeli, huśtawki – miewa potem mdłości,
- cierpi na chorobę lokomocyjną,
- źle toleruje czesanie, mycie głowy,
- grymasi przy jedzeniu, nie toleruje wielu pokarmów
- nie lubi być dotykane, jest szczególnie łaskotliwe,
- poszukuje kontaktu fizycznego, lubi mocne uściski,
- nie lubi niektórych ubrań, narzeka na metki, rodzaj materiału,
- nie lubi hałasu,
- jest nadmiernie wrażliwe na zapachy,
- często potrzebuje powtórzenia poleceń, dodatkowych wskazówek.
PAMIĘTAJMY – pojedynczy objaw nie stanowi wskazania do diagnozy Integracji Sensorycznej. Wskazaniem do diagnozy jest występowanie co najmniej kilku objawów.
Zajęcia integracji sensorycznej prowadzi:
mgr Anna Bulira – Gach , psycholog , terapeuta SI
Dodatkowe informacje można uzyskać w sekretariacie poradni